So

Arbetsområde

De fem stora världsreligionerna.

Syfte

Du ska utveckla din förmåga att analysera kristendomen, andra religioner och livsåskådningar samt olika tolkningar och bruk inom dessa. Du ska kunna resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar. Du ska kunna analysera hur religioner påverkar och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället. Du ska lära dig att reflektera över livsfrågor och din egen och andras identitet. Du ska träna på att söka information om religioner och andra livsåskådningar och värdera källornas relevans och trovärdighet.

Centralt innehåll

·         Ritualer och religiöst motiverade levnadsregler samt heliga platser och rum i kristendomen och i de andra världsreligionerna islam, judendom, hinduism och buddhism.
·         Hur olika livsfrågor, till exempel synen på kärlek och vad som händer efter döden, skildras i religioner och andra livsåskådningar.
·         Vad religioner och andra livsåskådningar kan betyda för människors identitet, livsstil och grupptillhörighet.
·         Några etiska begrepp, till exempel rätt och orätt, jämlikhet och solidaritet.

Undervisningsmål

När arbetsområdet är slut ska du kunna
·         Resonera kring vad som utmärker Islam, Hinduism, Buddhism, Kristendom och Judendom.
·         Namnet på några religioners heliga skrift, gud eller gudar
·         Resonera kring skillnader mellan moské, tempel, kyrka och synagoga samt para ihop dessa med rätt religion.
·         Känna till namnet på några heliga platser, traditioner och städer så som Jerusalem, Mecka och Ramadan.
·         Känna till begrepp inom de olika religionerna så som fasta, reinkarnation, de fem grundpelarna.
·         Resonera kring de olika religionernas betydelse för livet vi lever idag.
·         Se samband mellan religion och kultur samt resonera kring detta.
·         Se samband mellan religion och människors sätt att se på rätt och fel, etiska funderingar och sökande efter identitet.

Arbetsmetoder

Vi kommer under december att arbeta med Världsreligionerna utifrån boken Tummen upp. Vi kommer att samtala om de olika religionerna, se på film, titta i böcker och läsa på egen hand eller i mindre grupper. Efter samtal om en religion får du arbeta med frågor kring denna. Vi kommer även att ha diskussioner i klassen där du kommer att få ta ställning till vissa påståenden om bland annat rätt och fel.

Bedömning

Du visar vad du kan genom att vara aktiv på lektionerna och hur väl du genomför dina arbetsuppgifter. Du kommer att få ett avslutande prov där du bland annat ska kunna para ihop vissa företeelser, begrepp och platser med rätt religion. Du kommer också att få skriva en text som behandlar dina tankar i ämnet. Där blir du bedömd på hur väl du kan använda ämnesenliga begrepp och hur väl du kan ge förklaringar till ditt ställningstagande.
                      För betyget E                     För betyget C                         För betyget A
1


Du har baskunskaper om några av världsreligionernas heliga platser eller rum, ritualer och regler. Du diskuterar på ett enkelt sätt om likheter och skillnader mellan några religioner.


Du har goda kunskaper om några av världsreligionernas heliga platser eller rum, ritualer och regler. Du diskuterar på ett utvecklat sätt om likheter och skillnader mellan några religioner.

Du har mycket goda kunskaper om några av världsreligionernas heliga platser eller rum, ritualer och regler. Du diskuterar på ett välutvecklat sätt om likheter och skillnader mellan några religioner.
2

Du beskriver hur världsreligionernas viktiga tankar, skrifter, uttryck och handlingar hänger ihop med varandra på ett enkelt sätt.


Du beskriver hur världs-religionernas viktiga tankar, skrifter, uttryck och handlingar hänger ihop med varandra på ett enkelt sätt.


Du beskriver hur världs-religionernas viktiga tankar, skrifter, uttryck och handlingar hänger ihop med varandra på ett enkelt sätt.

5

Du kan diskutera på ett enkelt sätt hur frågor om livet beskrivs i olika situationer och vad tro kan betyda för olika människor.


Du kan diskutera på ett utvecklat sätt hur frågor om livet beskrivs i olika situationer och vad tro kan betyda för olika människor.


Du kan diskutera på ett välutvecklat sätt hur frågor om livet beskrivs i olika situationer och vad tro kan betyda för olika människor.

6

Du kan diskutera på ett enkelt sätt vad som är rätt och fel i vardagen och vad det kan betyda att göra bra saker för andra.


Du kan diskutera på ett utvecklat sätt vad som är rätt och fel i vardagen och vad det kan betyda att göra bra saker för andra.


Du kan diskutera på ett välutvecklat sätt vad som är rätt och fel i vardagen och vad det kan betyda att göra bra saker för andra.

7

Du kan fundera på ett ganska bra sätt över vad som är rätt och fel i vardagen och diskutera detta. Du använder några etiska begrepp på ett ganska bra sätt.


Du kan fundera på ett bra sätt över vad som är rätt och fel i vardagen och diskutera detta. Du använder några etiska begrepp på ett bra sätt.


Du kan fundera på ett mycket bra sätt över vad som är rätt och fel i vardagen och diskutera detta. Du använder några etiska begrepp på ett mycket bra sätt.




Inför provet i SO, Medelhavsländerna, V. 43
·         Läs på och lär dig kartan över Europa (de länder vi studerat).
·         Varför är Spanien, Italien och Grekland så populära turistmål?
·         Vad odlas mycket av i Spanien som vi inte kan odla i Sverige?
·         Spanjorerna reste mycket och erövrade andra platser i Världen. Kan du berätta om någon sådan plats?
·         Lär dig hur flaggorna ser ut och vad huvudstäderna heter
·         Vad kan du berätta om de två kända städerna Rom och Venedig i Italien?
·         Vet du något om pasta?
·         Vad var Colosseum?
·         Varför får man inte bygga höghus i Aten, Grekland?
·         Blått och vitt är passande färger i Grekland, varför då?
·         Avgaser i Aten, varför är det ett stort problem och vet du hur man försöker att lösa det?
·         Vad är det för speciellt med havssköldpaddorna som lever i Grekland?
Om du kan berätta något som är speciellt för något eller några av länderna så vore det väldigt roligt att få ta del av. Du har ju arbetat med sådana frågor, eller hur?

Vi kommer att bedöma hur väl du kan använda geografiska begrepp.
·         Hur bra du kan använda kartor och andra källor för att undersöka Världen.
·         Om du har baskunskaper om geografiska namn i Europa.
·         Om du kan ge enkla förslag på hur man kan göra för att påverka miljön för människor och djur.
·         Hur väl du kan beskriva och jämföra olika platser i Europa och berätta varför människan bosatt sig där..

För betyget E
För betyget C
För betyget A
Du kan använda geografiska begrepp på ett ganska bra sätt.
Du kan använda kartor på ett ganska bra sätt.
Du har baskunskaper om geografiska namn i Europa.
Du kan beskriva på ett enkelt sätt hur naturens resurser används.
Du kan diskutera och ge enkla förslag på vad man kan göra för att påverka miljön.
Du kan på ett enkelt sätt diskutera vad som fått människor att föredra vissa platser och ge några exempel.
Du kan använda geografiska begrepp på ett bra sätt.
Du kan använda kartor på ett bra sätt.
Du har goda baskunskaper om geografiska namn i Europa.
Du kan beskriva på ett utvecklat sätt hur naturens resurser används.
Du kan diskutera och ge utvecklade förslag på vad man kan göra för att påverka miljön.
Du kan på ett utvecklat sätt diskutera vad som fått människor att föredra vissa platser och ge fler exempel.
Du kan använda geografiska begrepp på ett mycket bra sätt.
Du kan använda kartor på ett mycket bra sätt.
Du har mycket goda kunskaper om geografiska namn i Europa.
Du kan beskriva på ett välutvecklat sätt hur naturens resurser används.
Du kan diskutera och ge välutvecklade förslag på vad man kan göra för att påverka miljön.
Du kan på ett välutvecklat sätt diskutera vad som får människor att föredra vissa platser och kunna motivera detta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar