Arbetsområde
De fem stora världsreligionerna.
Syfte
Du ska
utveckla din förmåga att analysera kristendomen, andra religioner och
livsåskådningar samt olika tolkningar och bruk inom dessa. Du ska kunna
resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar. Du
ska kunna analysera hur religioner påverkar och påverkas av förhållanden och
skeenden i samhället. Du ska lära dig att reflektera över livsfrågor och din
egen och andras identitet. Du ska träna på att söka information om religioner
och andra livsåskådningar och värdera källornas relevans och trovärdighet.
Centralt innehåll
·
Ritualer och
religiöst motiverade levnadsregler samt heliga platser och rum i kristendomen
och i de andra världsreligionerna islam, judendom, hinduism och buddhism.
·
Hur olika
livsfrågor, till exempel synen på kärlek och vad som händer efter döden,
skildras i religioner och andra livsåskådningar.
·
Vad
religioner och andra livsåskådningar kan betyda för människors identitet,
livsstil och grupptillhörighet.
·
Några etiska
begrepp, till exempel rätt och orätt, jämlikhet och solidaritet.
Undervisningsmål
När arbetsområdet är slut ska du kunna
·
Resonera kring vad som utmärker Islam,
Hinduism, Buddhism, Kristendom och Judendom.
·
Namnet på några religioners heliga
skrift, gud eller gudar
·
Resonera kring skillnader mellan moské,
tempel, kyrka och synagoga samt para ihop dessa med rätt religion.
·
Känna till namnet på några heliga
platser, traditioner och städer så som Jerusalem, Mecka och Ramadan.
·
Känna till begrepp inom de olika
religionerna så som fasta, reinkarnation, de fem grundpelarna.
·
Resonera kring de olika religionernas
betydelse för livet vi lever idag.
·
Se samband mellan religion och kultur
samt resonera kring detta.
·
Se samband mellan religion och
människors sätt att se på rätt och fel, etiska funderingar och sökande efter
identitet.
Arbetsmetoder
Vi kommer under december att arbeta med
Världsreligionerna utifrån boken Tummen upp. Vi kommer att samtala om de olika
religionerna, se på film, titta i böcker och läsa på egen hand eller i mindre
grupper. Efter samtal om en religion får du arbeta med frågor kring denna. Vi
kommer även att ha diskussioner i klassen där du kommer att få ta ställning
till vissa påståenden om bland annat rätt och fel.
Bedömning
Du visar vad du kan genom att vara aktiv på
lektionerna och hur väl du genomför dina arbetsuppgifter. Du kommer att få ett
avslutande prov där du bland annat ska kunna para ihop vissa företeelser,
begrepp och platser med rätt religion. Du kommer också att få skriva en text
som behandlar dina tankar i ämnet. Där blir du bedömd på hur väl du kan använda
ämnesenliga begrepp och hur väl du kan ge förklaringar till ditt
ställningstagande.
För
betyget E För betyget C För betyget A
|
1
|
Du har baskunskaper om några av världsreligionernas heliga platser eller
rum, ritualer och regler. Du diskuterar på ett enkelt sätt om likheter och skillnader mellan några religioner.
|
Du har goda kunskaper om
några av världsreligionernas heliga platser eller rum, ritualer och regler.
Du diskuterar på ett utvecklat
sätt om likheter och skillnader mellan några religioner.
|
Du har mycket goda kunskaper om några av
världsreligionernas heliga platser eller rum, ritualer och regler. Du
diskuterar på ett välutvecklat
sätt om likheter och skillnader mellan några religioner.
|
|
2
|
Du beskriver hur världsreligionernas
viktiga tankar, skrifter, uttryck och handlingar hänger ihop med varandra på
ett enkelt sätt.
|
Du beskriver hur världs-religionernas
viktiga tankar, skrifter, uttryck och handlingar hänger ihop med varandra på
ett enkelt sätt.
|
Du beskriver hur världs-religionernas
viktiga tankar, skrifter, uttryck och handlingar hänger ihop med varandra på
ett enkelt sätt.
|
|
5
|
Du kan diskutera på ett enkelt sätt hur frågor om livet
beskrivs i olika situationer och vad tro kan betyda för olika människor.
|
Du kan diskutera på ett utvecklat sätt hur frågor om livet
beskrivs i olika situationer och vad tro kan betyda för olika människor.
|
Du kan diskutera på ett välutvecklat sätt hur frågor om livet
beskrivs i olika situationer och vad tro kan betyda för olika människor.
|
|
6
|
Du kan diskutera på ett enkelt sätt vad som är rätt och fel i
vardagen och vad det kan betyda att göra bra saker för andra.
|
Du kan diskutera på ett utvecklat sätt vad som är rätt och
fel i vardagen och vad det kan betyda att göra bra saker för andra.
|
Du kan diskutera på ett välutvecklat sätt vad som är rätt och
fel i vardagen och vad det kan betyda att göra bra saker för andra.
|
|
7
|
Du kan fundera på ett ganska bra sätt över vad som är rätt
och fel i vardagen och diskutera detta. Du använder några etiska begrepp på
ett ganska bra sätt.
|
Du kan fundera på ett bra sätt över vad som är rätt och fel
i vardagen och diskutera detta. Du använder några etiska begrepp på ett bra sätt.
|
Du kan fundera på ett mycket bra sätt över vad som är rätt och fel i vardagen och diskutera
detta. Du använder några etiska begrepp på ett mycket bra sätt.
|
Inför provet i SO, Medelhavsländerna, V. 43
·
Läs på och lär dig kartan över Europa (de länder
vi studerat).
·
Varför är Spanien, Italien och Grekland så populära turistmål?
·
Vad odlas mycket av i Spanien som vi inte kan
odla i Sverige?
·
Spanjorerna reste mycket och erövrade andra
platser i Världen. Kan du berätta om någon sådan plats?
·
Lär dig hur flaggorna ser ut och vad
huvudstäderna heter
·
Vad kan du berätta om de två kända städerna Rom
och Venedig i Italien?
·
Vet du något om pasta?
·
Vad var Colosseum?
·
Varför får man inte bygga höghus i Aten,
Grekland?
·
Blått och vitt är passande färger i Grekland,
varför då?
·
Avgaser i Aten, varför är det ett stort problem
och vet du hur man försöker att lösa det?
·
Vad är det för speciellt med havssköldpaddorna
som lever i Grekland?
Om du kan berätta något som är speciellt för något eller
några av länderna så vore det väldigt roligt att få ta del av. Du har ju
arbetat med sådana frågor, eller hur?
Vi kommer att bedöma hur väl du kan använda geografiska begrepp.
·
Hur bra
du kan använda kartor och andra källor för att undersöka Världen.
·
Om du har baskunskaper om geografiska namn i
Europa.
·
Om du kan ge enkla förslag på hur man kan göra
för att påverka miljön för människor och djur.
·
Hur väl
du kan beskriva och jämföra olika platser i Europa och berätta varför människan
bosatt sig där..
För
betyget E
|
För
betyget C
|
För betyget
A
|
Du kan använda geografiska begrepp på ett
ganska bra sätt.
Du kan använda kartor på ett ganska bra sätt.
Du har baskunskaper om geografiska namn i Europa.
Du kan beskriva på ett enkelt sätt hur naturens resurser
används.
Du kan diskutera och ge enkla förslag på vad man kan göra för
att påverka miljön.
Du kan på ett enkelt sätt diskutera vad som fått människor att föredra vissa
platser och ge några exempel.
|
Du kan använda geografiska begrepp på
ett bra sätt.
Du kan använda kartor på ett bra sätt.
Du har goda baskunskaper om geografiska namn i Europa.
Du kan beskriva på ett utvecklat sätt hur naturens resurser
används.
Du kan diskutera och ge utvecklade förslag på vad man kan
göra för att påverka miljön.
Du kan på ett utvecklat sätt diskutera vad som fått människor att föredra vissa
platser och ge fler exempel.
|
Du kan använda geografiska begrepp på
ett mycket bra sätt.
Du kan använda kartor på ett mycket bra sätt.
Du har mycket goda kunskaper om geografiska namn i Europa.
Du kan beskriva på ett välutvecklat sätt hur naturens
resurser används.
Du kan diskutera och ge välutvecklade förslag på vad man kan
göra för att påverka miljön.
Du kan på ett välutvecklat sätt diskutera vad som får människor att föredra
vissa platser och kunna motivera
detta.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar