Matematik

Ämnen: matematik

Syfte, eleven ska kunna;

-välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa
rutinuppgifter,
- föra och följa matematiska resonemang,
- använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser

Centralt innehåll, ur Lgr 11

-          Jämförelse, uppskattning och mätning av längd, area,
-          Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga situationer.
-          Metoder för hur omkrets och area hos olika tvådimensionella geometriska figurer kan bestämmas och uppskattas
-          Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar. Tolkning av data i tabeller och diagram.
-          Lägesmåtten medelvärde, typvärde och median samt hur de kan användas i statistiska undersökningar

Arbetsmetoder

Under v. 45 – 50 kommer vi att arbeta med geometri och statistik. Vi kommer att använda oss av kapitel 3 och 4 i Matteborgen 6a, där dessa moment behandlas. Vi kommer att dela upp kapitlens innehåll med delmål för varje vecka. Vi kommer att arbeta med grundkursen till varje avsnitt där du kommer att få genomgångar av de olika momenten. Varje vecka har vi en läxa som repeterar det vi arbetat med under lektionerna. Vi kommer att kombinera enskilt arbete med gemensamma diskussioner och genomgångar. Efter varje avsnitt görs en diagnos och efter det väljer man fördjupningsavsnitt eller ytterligare repetition av arbetsområdet. V 50 har vi ett avslutande prov.

Undervisningsmål, när arbetsområdet är färdigt ska eleven kunna;

·         Mäta och räkna ut omkretsen på kvadrater, rektanglar och trianglar
·         Räkna ut arean av rektanglar, kvadrater och trianglar
·         Använda de vanligaste enheternas för area: cm2, dm2, m2
·         Läsa och tolka stapeldiagram, linjediagram och cirkeldiagram
·         Rita och redovisa fakta i ett stapeldiagram eller linjediagram
·         Räkna ut medelvärde
·         Kunna jämföra och dra slutsatser av undersökningar genom att avläsa och skapa olika typer av diagram

Bedömning

Du visar hur väl du kan genom att vara aktiv under genomgångar och under arbetet på lektionerna samt genom att göra dina läxor. Efter arbetsorådet kommer ett prov där du visar hur väl du kan tillämpa dina kunskaper. Du kommer att bli bedömd på följande delar ur kunskapskravet för åk 6.

Du kan och använda metoder som passar ganska bra för att lösa problemen.


Du kan välja och använda metoder som passar bra för att lösa problemen.

Du kan välja och använda metoder som passar mycket bra för att lösa problemen.

Du kan beskriva på ett ganska bra sätt hur man kan lösa matteproblem.


Du kan beskriva på ett bra sätt hur man kan lösa matteproblem.

Du kan beskriva på ett mycket bra sätt hur man kan lösa matteproblem.

Du diskuterar på ett enkelt sätt om resultaten är rimliga. Du hjälper till att ge något förslag på andra sätt att lösa problemen.


Du diskuterar på ett utvecklat sätt om resultaten är rimliga. Du kan ge något förslag på andra sätt att lösa problemen.


Du diskuterar på ett välutvecklat sätt om resultaten är rimliga. Du ger några förslag på andra sätt att lösa problemen.












Du kan beskriva och prata på ett ganska bra sätt om hur man kan göra uträkningar.


Du kan beskriva och prata på ett bra sätt om hur man kan göra uträkningar

Du kan beskriva och prata på ett mycket bra sätt om hur man kan göra uträkningar.

Du använder bilder, symboler, tabeller, grafer och andra matematiska uttryck som passar ganska bra ihop med situationen.


Du använder bilder, symboler, tabeller, grafer och andra matematiska uttryck som passar bra ihop med situationen.


Du använder bilder, symboler, tabeller, grafer och andra matematiska uttryck som passar mycket bra ihop med situationen.


Du kan göra enkla uträkningar i aritmetik, algebra, geometri, sannolikhet, statistik och samband och förändring på ett ganska bra sätt.


Du kan göra enkla uträkningar i aritmetik, algebra, geometri, sannolikhet, statistik och samband och förändring på ett bra sätt.

Du kan göra enkla uträkningar i aritmetik, algebra, geometri, sannolikhet, statistik och samband och förändring på ett mycket bra sätt.

Du väljer och använder metoder som passar ganska bra för att göra uträkningarna.


Du väljer och använder metoder som passar bra för att göra uträkningarna.

Du väljer och använder metoder som passar mycket bra för att göra uträkningarna.





V 35 - 37


Den här perioden kommer vi att arbeta med decimaltal. Vi arbetar med tiondelar, hundradelar och tusendelar. Vi kommer också att arbeta med att multiplicera med 10, 100 och 1000 för att sedan gå till kort division med decimaltal. Eleverna kommer att få en läxa per vecka som ska lämnas in senast fredagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar