Ämnen: matematik
Syfte, eleven ska kunna;
-välja och
använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa
rutinuppgifter,
- föra och
följa matematiska resonemang,
- använda matematikens uttrycksformer för att samtala om,
argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser
Centralt innehåll, ur Lgr
11
-
Jämförelse, uppskattning och mätning
av längd, area,
-
Rimlighetsbedömning
vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga situationer.
-
Metoder för hur
omkrets och area hos olika tvådimensionella geometriska figurer kan bestämmas
och uppskattas
-
Tabeller och
diagram för att beskriva resultat från undersökningar. Tolkning av data i
tabeller och diagram.
-
Lägesmåtten
medelvärde, typvärde och median samt hur de kan användas i statistiska
undersökningar
Arbetsmetoder
Under v. 45 – 50 kommer vi att arbeta med geometri och
statistik. Vi kommer att använda oss av kapitel 3 och 4 i Matteborgen 6a, där
dessa moment behandlas. Vi kommer att dela upp kapitlens innehåll med delmål
för varje vecka. Vi kommer att arbeta med grundkursen till varje avsnitt där du
kommer att få genomgångar av de olika momenten. Varje vecka har vi en läxa som
repeterar det vi arbetat med under lektionerna. Vi kommer att kombinera enskilt
arbete med gemensamma diskussioner och genomgångar. Efter varje avsnitt görs en
diagnos och efter det väljer man fördjupningsavsnitt eller ytterligare
repetition av arbetsområdet. V 50 har vi ett avslutande prov.
Undervisningsmål, när
arbetsområdet är färdigt ska eleven kunna;
·
Mäta och räkna ut omkretsen på kvadrater,
rektanglar och trianglar
·
Räkna ut arean av rektanglar, kvadrater och
trianglar
·
Använda de vanligaste enheternas för area: cm2,
dm2, m2
·
Läsa och tolka stapeldiagram, linjediagram och
cirkeldiagram
·
Rita och redovisa fakta i ett stapeldiagram
eller linjediagram
·
Räkna ut medelvärde
·
Kunna jämföra och dra slutsatser av
undersökningar genom att avläsa och skapa olika typer av diagram
Bedömning
Du visar hur väl du kan genom att vara aktiv under
genomgångar och under arbetet på lektionerna samt genom att göra dina läxor.
Efter arbetsorådet kommer ett prov där du visar hur väl du kan tillämpa dina
kunskaper. Du kommer att bli bedömd på följande delar ur kunskapskravet för åk
6.
|
Du
kan och använda metoder som passar ganska
bra för att lösa problemen.
|
Du
kan välja och använda metoder som passar bra
för att lösa problemen.
|
Du
kan välja och använda metoder som passar mycket
bra för att lösa problemen.
|
|
Du
kan beskriva på ett ganska bra
sätt hur man kan lösa matteproblem.
|
Du
kan beskriva på ett bra sätt hur
man kan lösa matteproblem.
|
Du
kan beskriva på ett mycket bra
sätt hur man kan lösa matteproblem.
|
|
Du
diskuterar på ett enkelt sätt om
resultaten är rimliga. Du hjälper till
att ge något förslag på andra sätt
att lösa problemen.
|
Du
diskuterar på ett utvecklat sätt
om resultaten är rimliga. Du kan ge
något förslag på andra sätt att lösa problemen.
|
Du
diskuterar på ett välutvecklat
sätt om resultaten är rimliga. Du ger
några förslag på andra sätt att lösa problemen.
|
|
Du kan beskriva och prata på ett ganska bra sätt om hur man kan göra
uträkningar.
|
Du kan beskriva och prata på ett bra sätt om hur man kan göra
uträkningar
|
Du kan beskriva och prata på ett mycket bra sätt om hur man kan göra
uträkningar.
|
|
Du använder bilder, symboler, tabeller, grafer och
andra matematiska uttryck som passar ganska
bra ihop med situationen.
|
Du använder bilder, symboler, tabeller, grafer och
andra matematiska uttryck som passar bra
ihop med situationen.
|
Du använder bilder, symboler, tabeller, grafer och
andra matematiska uttryck som passar mycket
bra ihop med situationen.
|
|
Du kan göra enkla uträkningar i aritmetik, algebra,
geometri, sannolikhet, statistik och samband och förändring på ett ganska bra sätt.
|
Du kan göra enkla uträkningar i aritmetik, algebra,
geometri, sannolikhet, statistik och samband och förändring på ett bra sätt.
|
Du kan göra enkla uträkningar i aritmetik, algebra,
geometri, sannolikhet, statistik och samband och förändring på ett mycket bra sätt.
|
|
Du väljer och använder metoder som passar ganska bra för att göra
uträkningarna.
|
Du väljer och använder metoder som passar bra för att göra uträkningarna.
|
Du väljer och använder metoder som passar mycket bra för att göra
uträkningarna.
|
V 35 - 37
Den här perioden kommer vi att arbeta med decimaltal. Vi arbetar med tiondelar, hundradelar och tusendelar. Vi kommer också att arbeta med att multiplicera med 10, 100 och 1000 för att sedan gå till kort division med decimaltal. Eleverna kommer att få en läxa per vecka som ska lämnas in senast fredagar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar